• Index
  • Laurie Marks Elemental Logic 02 Earth Logic
  • Jennifer Estep Elemental Assassin 02 Web of Lies
  • Jason Henderson Highlander The Element of Fire
  • William C. Dietz Deathday (com v4.0)
  • Jennifer Armintrout Blood Ties 02 Possession
  • Susan Squires Danelaw
  • La Apertura Zukertort (D05) EDAMI, Mayo de 2004
  • Doyle Brunson S. Super System
  • Beaton M.C. Agatha Raisin 04 Agatha Raisin i zmordowani piechurzy(1)
  • Harry Harrison To The Stars
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • goskas.keep.pl
  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    zgrzewania w zależności od użytych materiałów (w przypadku trudności należy poprosić
    nauczyciela o pomoc),
    4) sprawdzić stan techniczny i prawidłowość doboru elektrod do zgrzewania,
    5) wykonać czynność zgrzewania,
    6) ocenić wykonaną pracę,
    7) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
    Wyposażenie stanowiska pracy:
    - zgrzewarka,
    - układ elektrod,
    - schemat procesu zgrzewania,
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    31
    - plansze obrazujące szwy zgrzewane,
    - elementy połączone metodą zgrzewania,
    - literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
    wiczenie 4
    Wybierz wśród zgromadzonych próbek szwów zgrzewanych i szwów powstałych za
    pomocą szycia te, których konstrukcje są do siebie najbardziej podobne. Uzasadnij wybór.
    Sposób wykonania ćwiczenia
    Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
    1) dokonać analizy treści ćwiczenia,
    2) zorganizować stanowisko pracy,
    3) dokonać analizy szwów zgrzewanych i szwów powstałych za pomocą szycia,
    4) wybrać szwy o podobnych konstrukcjach,
    5) uzasadnić pisemnie wybór,
    6) dokonać samooceny wykonanej pracy,
    7) zaprezentować wykonaną pracę.
    Wyposażenie stanowiska pracy:
    - próbki połączeń wykonanych za pomocą różnych szwów zgrzewanych i szwów
    powstałych za pomocą szycia,
    - plansze obrazujące różne rodzaje szwów zgrzewanych i powstałych za pomocą szycia,
    - przybory piśmiennicze,
    - literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
    4.3.4. Sprawdzian postępów
    Czy potrafisz Tak Nie
    1) wymienić operacje technologiczne wykonywane za pomocą
    zgrzewania?

    2) scharakteryzować dielektryki, dipole elektryczne i proces
    polaryzacji?

    3) wyjaśnić, jak zachowuje się dielektryk umieszczony między
    płytkami naładowanego kondensatora?

    4) wyjaśnić, w jaki sposób zachowują się dipole po doprowadzeniu do
    okładzin kondensatora prądu o wielkiej częstotliwości ?

    5) przedstawić kryterium doboru materiałów do zgrzewania?

    6) wyjaśnić budowę urządzenia zgrzewającego?

    7) dobrać elektrody do procesu zgrzewania?

    8) określić parametry procesu zgrzewania i ich wpływ na jakość
    procesu?

    9) scharakteryzować szwy zgrzewane?

    10) przedstawić praktyczne zastosowanie metody zgrzewania
    w obuwnictwie?

    11) scharakteryzować błędy procesu zgrzewania?

     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    32
    4.4. Stosowanie łączników sztywnych w połączeniach
    konstrukcyjnych i ozdobnych
    4.4.1. Materiał nauczania
    Aączniki sztywne stosowane są głównie przy łączeniu elementów spodowych,
    ćwiekowaniu cholewek (gwozdzie, śruby, kołki, klamry, teksy) oraz jako połączenia
    pomocnicze i ozdobne elementów cholewki (nity, haki, uchwyty, guziki zatrzaskowe).
    Aączniki sztywne są dostarczane do produkcji w dwu podstawowych postaciach:
    - jako wyroby gotowe o określonych kształtach i wymiarach w granicach dozwolonej
    tolerancji (nity, śruby, teksy, gwozdzie, haki, uchwyty, guziki),
    - jako półfabrykaty w kształcie drutu, taśmy, drutu gwintowanego, z których maszyna
    odcina i formuje żądany element (klamerki, kołki, śruby).
    Aączniki zakończone ostrzem (gwozdzie, teksy) są wbijane do materiału pod wpływem
    nacisku zewnętrznego. W pierwszej fazie następuje stłaczanie materiału, a po przekroczeniu
    granicy wytrzymałości, naruszenie struktury materiału, bezpośrednio pod ostrzem łącznika.
    Przy dalszym zagłębianiu materiał jest rozciągany. Powoduje to powstanie bezpośrednio przy
    łączniku plastycznej i sprężystej deformacji łączonych materiałów.
    Wytrzymałość połączenia za pomocą łącznika sztywnego można określić jako siłę
    potrzebną do jego wyciągnięcia z materiału. Wytrzymałość ta jest zależna od średnicy
    gwozdzia (d), jego długości (l) pomniejszonej o wysokość ostrza (v), ciśnienia materiału (p)
    i współczynnika tarcia (f). Można ją podwyższyć przez ryflowanie (nacinanie) trzonu
    łącznika lub przez jego zanitowanie. Ryflowanie spowoduje zwiększenie współczynnika
    tarcia, ponieważ przy rozdzielaniu złącza element łączący wykonuje dodatkową pracę
    w miejscach występowania wgłębień. Zanitowanie natomiast jest możliwe tylko wtedy, gdy
    łączniki przechodzą przez wszystkie warstwy łączonych elementów. Siły działające na
    gwózdz przedstawia rysunek 23.
    Rys. 23. Siły działające na gwózdz Rys. 24. Aączenie elementów za pomocą kołków drewnianych
    [4, s. 238]. [4, s. 240].
    Przy łączeniu elementów za pomocą kołków drewnianych nie ma możliwości
    bezpośredniego wbicia ich do materiału, ponieważ opór materiału jest większy niż
    wytrzymałość kołka na zginanie. Dlatego przed wbiciem kołka do materiału wykonuje się
    otwór za pomocą nakłuwaka o przekroju mniejszym od łącznika. Podczas zagłębiania
    elementu do otworu następuje rozciąganie łączonych materiałów. Powstaje wtedy deformacja
    sprężysta, która wywiera nacisk na powierzchnię kołka, czyniąc połączenie trwałym
    i wytrzymałym (rys. 24).
     Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
    33
    Do łączenia elementów za pomocą łączników, wykonanych z drutu stosuje się maszyny,
    które oprócz urządzenia wbijającego mają urządzenie tnące drut i formujące klamerkę.
    Wielkość siły i praca niezbędne do pokonania oporów przeciwko wnikaniu łącznika do
    materiału są zależne od:
    - właściwości łączników (rodzaj łącznika, jego przekrój poprzeczny, kształt, wykończenie
    powierzchni),
    - fizykomechanicznych właściwości łączonych materiałów (materiały twarde stawiają
    większy opór),
    - wielkości zagłębienia łącznika do materiału.
    Aączniki takie jak: nity, guziki zatrzaskowe, uchwyty, haki, sprzączki pełnią w obuwiu
    funkcję ozdobną oraz mogą służyć jako połączenia pomocnicze, wspomagające połączenia
    konstrukcyjne. Rzadko stanowią połączenia zasadnicze.
    Np. połączenie obłożyny z przyszwą w obuwiu derbowym w miejscu rygielka
    wykonanego za pomocą szycia może posiadać dodatkowe wzmocnienie w postaci nitu.
    Zamocowany nit służy jako połączenie pomocnicze oraz pełni funkcję ozdobną.
    Jako łączniki zasadnicze  konstrukcyjne można zastosować nity w obuwiu paskowym.
    Paski cholewki połączone nitami nie wymagają połączenia szytego.
    Tabela 2 Aączniki stosowane w cholewce [opracowanie własne]. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • myszkuj.opx.pl
  • Wątki